Twitter Aleid Gielis Facebook Aleid Gielis
Home > Heb ik een gezond gewicht?

Heb ik een gezond gewicht?

Een paar kilo te veel of juist te weinig? We moeten er vaak wat voor over hebben om een gezond gewicht te bereiken: anders eten, bewuster kiezen, meer bewegen, terug naar de basis… Dit lijkt niet gemakkelijk, maar je inzet zal zeker worden beloond. Want als je gezond bent van lijf en geest, zit je lekker in je vel. En als je je streefgewicht hebt bereikt, is het ook zaak om dit te behouden. Ook daarbij zullen wij je helpen. 

Heb ik het juiste gewicht?
Wanneer is een paar kilo minder of meer verstandig? Wanneer geeft over- of ondergewicht risico’s voor de gezondheid? Er zijn verschillende manieren om erachter te komen of je een gezond gewicht.hebt. 

Bereken je BMI
Of je een gezond gewicht hebt, kunt je met behulp van de Body Mass Index (BMI) berekenen. Dit doe je door je gewicht (in kilo's) te delen door je lengte (in meters) in het kwadraat. Een BMI van 18,5-25 wordt gezien als een gezonde score, terwijl een waarde groter dan 25 indicatie is voor overgewicht. Een BMI lager dan 18,5 is een indicatie voor ondergewicht.

 




LET OP: Voor kinderen tot 18 jaar is de beoordeling van de BMI anders dan bij volwassenen. Lengte en gewicht zijn sterk leeftijdafhankelijk, omdat kinderen dan nog in de groei zijn. Kinderen van 8 tot 14 jaar kunnen zelf checken of ze gezond eten met de Eettest op www.lekkerbelangrijk.nl. Wil je persoonlijk advies voor je kind? We maken graag een afspraak.

Appel of peer?
Je BMI zegt niets over de vetverdeling in je lichaam. Een vetverdeling die zich concentreert rondom de middel (appelvorm) brengt meer gezondheidsrisico's met zich mee dan een vetverdeling op de billen en heupen (peervorm). Veel buikvet is een belangrijke risicofactor voor diabetes, hart- en vaatziekten, pijnlijke gewrichten, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk. Om een goed beeld te krijgen van je gezondheid, meten we ook de middelomtrek.

 

Aan de slag!
Teleurgesteld door de uitkomsten van je BMI- en middelomtrekmeting? Daar kun je iets aan doen! Als je namelijk afvalt, nemen ook de gezondheidsrisico's af. Dit gebeurt al bij een gewichtsverlies van 5-15%! Met het aanpassen van je voeding- en beweegpatroon kan het lukken voor de lange duur. We maken graag een afspraak om samen werk te maken van je gezondheid!

Tip van de maand!

7 tips om voedselverspilling te

voorkomen.

 

Lees hier meer over de tip.

 

 

 


Vergoedingen 2018

Dieetadvisering zit in de basisverzekering.

 

Meer informatie