Twitter Aleid Gielis Facebook Aleid Gielis
Home > Veelgestelde vragen > Brood: hoe (on)gezond is dat nou echt?

Brood: hoe (on)gezond is dat nou echt?

Regelmatig waait er een hype uit Amerika over. Een broodvrij leven is er één van. Jammer genoeg ontbreekt het een hype altijd aan de nuance.

Brood, daar zit wat in! Wat zit er eigenlijk in?
Om brood te kunnen maken, heb je maar vier ingrediënten nodig: meel, water, een rijsmiddel en zout. Voor de smaak kunnen pitten, zaden, gedroogde zuidvruchten of kruiden eraan worden toegevoegd.
Het meel kan afkomstig zijn van tarwe, spelt, rogge, rijst, gerst, maïs en boekweit. Het rijsmiddel is gist of zuurdesem.
Vaak bevat brood ook zogenaamde broodverbetermiddelen. Deze verbetermiddelen zorgen ervoor dat het brood langer vers blijft of dat het luchtiger en malser wordt. Ze kunnen ook het bakproces verbeteren of versnellen.

Hoe donkerder, des te beter?
‘Hoe donkerder het brood, hoe meer vezels’ gaat niet op. De kleur van het brood zegt niets over de voedingsstoffen die erin zitten, dat doen alleen de ingrediënten.
Brood wordt namelijk gekleurd met gekaramelliseerde suiker. Met name Waldkorn is hierom bekend. Donker brood m.u.v. rogge is dus allerminst gezonder.

Waar kun je op letten?

  • Lees het etiket en vermijd brood waar extra gluten aan toegevoegd zijn. Kies voor brood dat in de basis meel van een graan, water, een rijsmiddel (desem) en zout heeft gehad en niet veel meer dan dat.
  • Geef de voorkeur aan zuurdesem- boven gistbrood. Vraag wel goed door of het zuurdesem afkomstig is van échte zuurdesem en of er geen extra gist aan is toegevoegd.
  • Kies voor brood dat voldoende rijstijd heeft gehad om de in de graankorrel aanwezige zink, magnesium, calcium en ijzer op te kunnen nemen. Bij een gistbrood is dat minimaal 4 uur, bij een zuurdesembrood minimaal 8 uur.
  • Varieer! Ontbijt eens met een muesli, gierstpap of havermout. Kies eens wat vaker voor een maaltijdsoep, een goed gevulde salade of een boerenomelet.

'Brood is alleen ongezond, als je kiest voor slechte kwaliteit brood.'

 

Omdat brood ook een leverancier van koolhydraten, B-vitamines, jodium, ijzer en vezels is, is het klakkeloos weglaten ervan geen optie. Het is belangrijk dat je weet wat je dan kunt eten én hoe je dat kunt bereiden. En omdat niemand hetzelfde is, is een advies op maat zinvol.

 

Wil je een advies op maat en/of een kookworkshop volgen, neem dan gerust contact met ons op.


Vergoedingen 2018

Dieetadvisering zit in de basisverzekering.

 

Meer informatie


Tip van de maand!

7 tips om voedselverspilling te

voorkomen.

 

Lees hier meer over de tip.