Twitter Aleid Gielis Facebook Aleid Gielis
Home > Nieuws > Vitamine D: voor niet iedereen voldoende!

Nieuwsbericht



Vitamine D: voor niet iedereen voldoende!
14 juni 2011

Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om voldoende vitamine D met de voeding en via zonlicht binnen te krijgen. In dit artikel lees je meer over het belang van voldoende vitamine D en over bevolkingsgroepen die extra vitamine D nodig hebben.


Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te kunnen nemen. Calcium is belangrijk voor sterke botten en tanden. Eten volgens de aanbevolen hoeveelheden van de Schijf van Vijf is een belangrijke voorwaarde om (voldoende) vitamine D binnen te krijgen.
Daarnaast kan het lichaam vitamine D onder invloed van zonlicht zelf aanmaken.
Een voeding volgens de Schijf van Vijf en voldoende buiten komen, voorziet niet voor iedereen in de vitamine D behoefte.

 

Onderstaande doelgroepen hebben extra vitamine D nodig voor sterke botten en tanden, voor een goede weerstand en een goede werking van de spieren:

 

10 microgram vitamine D is nodig voor:

  • kinderen tot 4 jaar (behalve als ze dagelijks meer dan 1/2 liter zuigelingvoeding/opvolgmelk krijgen);
  • mensen met een donkere huidskleur;
  • mensen die weinig buiten komen;
  • vrouwen die een sluier dragen;
  • vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar met een lichte huidskleur;
  • zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

 

20 microgram vitamine D is nodig voor:

  • mensen die osteoporose (botontkalking) hebben, of in een verzorgings- of verpleeghuis wonen;
  • vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar met een donkere huidskleur of die onvoldoende buiten komen;
  • vrouwen vanaf 50 jaar die een sluier dragen.

 

Neem contact op wanneer je niet zeker weet of je voldoende vitamine D binnenkrijgt.




Vergoedingen 2020

Dieetadvisering zit in de basisverzekering.

 

Meer informatie

 


Tip van de maand!

7 tips om voedselverspilling te

voorkomen.

 

Lees hier meer over de tip.