Twitter Aleid Gielis Facebook Aleid Gielis
Home > Veelgestelde vragen > Verzadigd vet verkeerd?!

Verzadigd vet verkeerd?!

‘Verzadigd vet en cholesterol zijn ten onrechte aangewezen als hoofdschuldigen van onze welvaartsziekten’ aldus Frits Muskiet. 

 

Het Voedingscentrum roept al jaren dat ‘verzadigd vet verkeerd, en onverzadigd vet oké is’. Verzadigd vet of een hoog cholesterolgehalte in het bloed wordt dan ook in verband gebracht met hart- en vaatziekten.


Andere stromingen waarderen (een verhoogd) cholesterol juist omdat het een signaal kan zijn dat er een ontsteking in het lichaam zit. Er zijn aanwijzingen dat cholesterol de infectie of schade aan bloedvaten repareert.

 

Feit is dat het lichaam verzadigd vet en cholesterol nodig heeft. Hieronder enkele voorbeelden.

  • Het lichaam heeft cholesterol nodig voor de opbouw en in stand houding van celmembranen,
  • de omzetting van zonlicht naar vitamine D
  • en de productie van gal (betrokken bij de vetvertering).
  • Ook is het bouwstof van hormonen zoals oestrogeen, cortisol (stresshormoon) en testosteron.

Een te laag cholesterolgehalte betekent ook dat vele hormonen niet goed aangemaakt kunnen worden. Je kunt dan bijv. minder stressbestendig worden.

 

De voedingswetenschap is nog steeds in beweging. Onderzoek A zegt dit, terwijl onderzoek B weer dat zegt.

Soms zegt een onderzoek datgene waar de financier baat bij heeft.

Best ingewikkeld om dan door de bomen het bos nog te zien. 

Hier zijn wat adviezen die duidelijkheid scheppen.

 

Voldoende en goede vetten zijn van levensbelang!

Gebruik zo veel mogelijk ongeraffineerde plantaardige oliën en vetten. Gebruik:

 

Wel verhitten:

  • roomboter (dun op brood of om in te bakken);
  • ghee (om in te bakken)
  • olijfolie (bij voorkeur koudgeperst, bio, eerste persing, bakken)
  • kokosvet (om in te bakken of voor op je brood)
  • of een combinatie van bovenstaande

Niet verhitten:

  • notenolie of walnoten olie (altijd koud voor bijv. dressings)
  • lijnzaadolie (niet verhitten en mengen met citroensap)
  • sesamolie (koud gebruiken of matig verhitten bijv. smoren)  

Bronnen:

Het Voedingscentrum

Voeding Nu maart/april 2013

wwww.natuurdietisten.nl 

De Kleine Vegetariër van Marion Pluimes


Vergoedingen 2019

Dieetadvisering zit in de basisverzekering.

 

Meer informatie


Tip van de maand!

7 tips om voedselverspilling te

voorkomen.

 

Lees hier meer over de tip.